وبلاگ کتابخانه عمومی فرزانگان
در نشست نهاد کتاب کودک و مسئولیت اجتماعی عنوان شد
یک شنبه 14 ارديبهشت 1393 ساعت 13:52 | بازدید : 231 | نویسنده : ? | ( نظرات )

کودکان آسیب دیده هیچ فرقی با دیگر کودکان ندارند.

نشست نهاد کتاب کودک و مسئولیت اجنماعی عصر روز شنبه 13 اردیبهشت ماه در محل نشست های حوزه کودکان برگزار شد. در این نشست نمایندگان سه موسسه خیریه کانون توسعه فرهنگی کودکان ، موسسه مهر آفرین و جمعیت امام عابتدای این نشست منیر همایونی، مدیر اجرایی کانون توسعه فرهنگی کودکان با اشاره به فعالیت های این موسسه گفت :کانون توسعه، سازمانی غیردولتی و داوطلبانه است که برای بالا بردن سطح دانش عمومی، اعتلا و گسترش فرهنگ و هنر و اخلاق در کودکان، به ویژه کودکان نقاط محروم کشور تاسیس شده است و از آنجا که هیچ جنبه ای از زندگی بدون آموختن فرهنگ مربوط به آن نمی تواند به سرانجام برسد، اساس فعالیت‌ها بر مبنای آموزش از دوران کودکی قرار گرفته است تا پایه های جامعه مدنی با کیفیت تمام شکل بگیرد. 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های این کانون در حوزه های آموزش کودک گفت : نهاد کتابخانه های روستایی از طریق تاسیس و تجهیز کتابخانه در روستاهای محروم، آموزشگاه‌های دبستانی از طریق کمک به تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه‌های دبستانی، طرح آموزشیاری با پرداخت کمک هزینه تحصیلی به فرزندان خانواده‌های کم توان مالی، حضور در کانون اصلاح و تربیت از طریق آموزش غیر رسمی با برگزاری دوره‌های زندگی، کودک، بهداشت فردی و محیط زیست، کمک های مالی نقدی و غیر نقدی و فعالیت های کتابخانه ای، فعالیت هایی را در حوزه کودک و کتاب، به ویژه در مناطق روستایی و آسیب پذیر آغاز کرده است. 

وی در خصوص اهمیت مسئولیت اجتماعی در مقابل کودکان گفت: اگر انسانی به مسئولیت فردی خود آشنا نباشد، از وظایف اجتماعی‌اش آگاه نمی@شود . 

همایونی در ادامه ضمن تاکید بر این نکته که باید توسعه فرهنگی را از کودکی آغاز کرد گفت: می بایست از طریق مشارکت کودکان در حوزه کتاب و کتابخانه آنها را ابتدا با حوزه فردی مسئولیت شان و سپس وظیفه شان در مقابل اجتماع آموزش داد که این فرایند، فرایندی آرام است که به مرور زمان و از طریق قرار گرفتن کودک در نقش های کوچک، حس مسئولیت پذیری به صورت خاص در وی نهادینه می شود . 

وی با اشاره به اهمیت آموزش در روستاها و فعالیت‌های کتابخوانی و کتابخانه ای گفت : منشا بسیاری از مشکلات جامعه و کلان شهرها را باید در نوع پرورش اذهان در روستاها پیدا کرد، چرا که اگر روستاها امکانات خوبی داشته باشند و به درجه توسعه یافتگی حداقلی نزدیک باشند، پدیده مهاجرت وبه تبع آن مسائل حاشیه ای به وجود نخواهد آمد . 

وی افزود : باید اذعان کرد که روش برخورد با کودکان مختلف متفاوت است چرا که کودکان متفاوت در معرض آسیب های مختلفی قرار دارند. 

وی با بیان اینکه دوران کودکی در امر آموزش بسیار مهم و اساسی است گفت : کتابخانه بهترین جایگاهی است که در آن می توان کودک را پس از آشنا کردن با وظایف فردی با مسئولیت های اجتماعی هم آشنا کرد.

همایونی گفت: باید به کودک آموزش داد که او نیز حقی برای حرف زدن دارد، چون در این صورت است که اودر بزرگسالی می تواند مسئولیت های اجتماعی خود را به درستی انجام دهد . 

وی در ادامه با اشاره به همکاری برخی از ناشران با این موسسه گفت : برخی از ناشران همکاری خوبی در اهداء کتاب به کتابخانه‌های روستایی داشتند که این حضور ستودنی و قابل تقدیر است اما کافی نیست . 


مسئولیت حوزه های اجتماعی
دیگر مهمان این نشست، تایماز مصطفایی، مدیر اجرایی موسسه نیکوکاری مهرآفرین در خصوص شکل گیری این موسسه گفت: موسسه مهرآفرین از سال 84 با هدف کمک به کودکان نیازمند و بدسرپرست تشکیل شد و امروز 4 هزار و 800 نفر را در تهران و مناطق محروم از جمله سیستان تحت پوشش دارد. آموزش و بالا بردن سطح فرهنگ اجتماعی کودکان و همچنین آشنا کردن آن ها با مقوله ای به نام کتاب از اهداف این موسسه است که در راستای آن تا امروز 53 نخبه تحت پوشش شناسایی شده است . کودکان آسیب دیده هیچ فرقی با دیگر کودکان ندارند

وی درپایان سخنان گفت :همه حوزه های اجتماعی با توجه به کارکرد خود دارای مسئولیت هستند و انجام فعالیت های اجتماعی به الزاماتی چون تبلیغات و همراهی رسانه ها نیازمند است. 


ورود به مناطق آسیب دیده حوزه ای تخصصی است
فرزاد حسینی از اعضا فعال انجمن خیریه امام علی (ع) هم در این نشست با بیان اینکه همه ما مسئولیتی در مقابل جامعه خود داریم گفت : ورورد به مناطق بسیار آسیب دیده و محروم یک حوزه تخصصی است که اعضا به صورت داوطلبانه هر کدام برای ایفای نقش اجتماعی خود در آن فعالیت می کنند، به طوری که تا امروز تمام نقاط محروم ایران را شناسایی  کرده‌ایم که باید گفت مساله دانش و دوری از کتاب ،مهمترین رکن فراموش شده در زندگی کودکان این مناطق است . همه ما می دانیم در هر جایی که دانش و کتاب نباشد به دنبال آن فقر اقتصادی و فرهنگی و سایر معضلات اجتماعی سر بیرون می آورد . 

وی در خصوص آموزش به کودکان در محیط های دورافتاده گفت: قبل از آموزش مسئولیت اجتماعی به کودک باید خیلی چیزها را به خودمان یادآوری کنیم . یعنی این وظیفه را به تک تک اعضا جامعه یادآوری کنیم که مسئولیت اجتماعی ما در مقابل کودکان، بودن در کنار آن هاست چرا که حضور صرف ما در بسیاری مواقع با هدیه یک کتاب سرنوشت آن ها را تعیین می کند . 

وی تصریح کرد : در برخورد با کودکان آسیب دیده قطعا نمی توان به صورت مستقیم از طریق کتاب با آن ها ارتباط برقرار کرد و آن ها را در جریان آموزش قرار داد، بلکه در ابتدا با حضور در کنار آن‌هاو آشنایی‌شان با کتاب در فواصل زمانی که به ایجاد ارتباط و همخوانی کودک با کتاب منجر می شود به نتیجه مورد نظر رسید. 

وی با بیان اینکه کودک آسیب دیده هیچ فرقی با سایر کودکان ندارد گفت :هیچ تفاوتی بین کودکان آسیب دیده و سایر کودکان نیست و فقط نوع نیاز و زبان آن ها با توجه به شرایط اجتماعی شان متفاوت است .اگر با ادبیات مناسب با این کودکان برخورد شود قطعا با نتایج باورنکردنی روبرو می‌شویم .لی(ع) درباره نقش کتاب در هدایت کودکان فراموش شده سخنرانی کردند.


موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


گزارشگری خوب را بخوانید و بیاموزید
یک شنبه 14 ارديبهشت 1393 ساعت 13:49 | بازدید : 217 | نویسنده : ? | ( نظرات )

انتشارات همشمهری با چهار عنوان کتاب جدید در حوزه رسانه و ارتباطات برای فعالان حوزه خبرنگاری و علاقه‌مندان این حوزه به بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمده است.گزارشگری خوب را بخوانید و بیاموزید

کتاب «مقدمه‌ای بر ارتباطات سیاسی» اثری از برایان مک‌نیر یکی از این کتاب‌ها است که مهدی کاظمی آن را ترجمه کرده است. این کتاب درباره طبیعت فصل مشترک میان سیاستمداران و رسانه‌ها، گستره کنش متقابل آن‌ها و دیالکتیک رابطه‌شان تمرکز دارد. همچنین محدودیت‌های موجود در برابر اقدام سیاستمداران و روزنامه‌نگاران و نفوذ هر دو گروه بر آنچه شهروندان درباره آن می‌اندیشند و بر اساس آن عمل می‌کنند در این کتاب بررسی شده است.

به گفته لبافی، کتاب «مقدمه‌ای بر ارتباطات سیاسی» در 274 صفحه با شمارگان یک هزار نسخه و بهای 13 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

او با اشاره به ارائه چاپ دوم کتاب «روش‌های تحقیق کیفی در علوم ارتباطات» اثری از تامس لیندلف با ترجمه عبدالله گیویان نیز گفت: این کتاب درباره روش‌های تحقیق کیفی در علوم ارتباطات و مقدمه‌ای بر پژوهش کیفی در علم ارتباطات است که نگاهی دقیق‌ به انجام پژوهش کیفی در علم ارتباطات، سنت‌های نظری و پژوهش‌های کیفی در علم ارتباطات دارد.این اثر در 487 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و بهای 20 هزار تومان در نمایشگاه ارائه می‌شود.


لبافی همچنین کتاب «گزارشگری خوب» اثر آبراهام امیدوار با ترجمه سالومه ابطحی را دیگر اثر این انتشارات معرفی کرد و یادآور شد: این کتاب مجموعه‌ای از چند مقاله به قلم گروهی از روزنامه‌نگاران و پژوهشگران این حرفه است که عرصه‌های گوناگون و کاربردی حرفه گزارشگری را به بحث گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: کتاب در دو بخش جداگانه تدوین شده، بخش نخست به انواع ساختارهای گزارش نویسی و بخش دوم درباره مهارت‌های درونی و زمینه‌های کاربردی گزارش است که در 273 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و بهای 13 هزار تومان عرضه شده است.

لبافی درباره عرضه چاپ سوم کتاب چاپ دوم «نظریه رسانه؛ اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی» نیز توضیح داد: این کتاب توسط سید محمد مهدی‌زاده تالیف شده است و در آن علاوه بر اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، مجموعه نظریه‌های رسانه به گونه‌ای دسته‌بندی و ساماندهی شده تا خواننده بتواند درکی منطقی و نظام‌مند از رویکردهای نظری در این قلمرو داشته باشد.

به گفته وی، این کتاب به نظریه‌های ساختارگرایی، تعامل‌گرایی فرهنگی و پسامدرن نیز پرداخته است تا خوانندگان را با رویکردهای نظری جدید آشنا کند، اثر حاضر در 359 صفحه، شمارگان 1500 نسخه و قیمت 9500 تومان ارائه شده است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 20 اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.


موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عـضـويـت رايـگـان در كـتـابخــانـه هـاي عـمـومـي كـشـور
پنج شنبه 11 ارديبهشت 1393 ساعت 19:2 | بازدید : 366 | نویسنده : ? | ( نظرات )

عـضـويـت رايـگـان در كـتـابخــانـه هـاي عـمـومـي كـشـور

 به مناسبت آغاز بيست و هفتمين دوره نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، طرح عضويت رايگان در كتابخانه هاي عمومي كشور از طريق سايت نهاد كتابخانه هاي عمومي در حال اجراست.

به گزارش روابط عمومي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، همزمان با بيست و هفتمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران علاقمندان به كتاب و كتابخواني مي توانند با مراجعه به سايت نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور به آدرس اينترنتي www.iranpl.irدر كتابخانه عمومي مورد نظر خود عضو شوند.

انتخاب نزديكترين كتابخانه عمومي در محل سكونت
، تكميل فرم ويژه و ثبت آن در سايت مورد نظر و همچنين مراجعه به كتابخانه انتخاب شده و ارائه كارت ملي جهت فعالسازي حساب كاربري و دريافت كارت، مراحل بعدي عضويت رايگان در طرح مذكور است.

گفتني است اين طرح همزمان با افتتاح بيست و هفتمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران آغاز شده و تا زمان اختتاميه نمايشگاه در بيستم ارديبهشت 1393 ادامه دارد.
 

موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دانلود نقشه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران / اردیبهشت 1393
پنج شنبه 11 ارديبهشت 1393 ساعت 18:59 | بازدید : 411 | نویسنده : ? | ( نظرات )
وب سایت رسمی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نقشه جامع مکانهای مورد نظر را برای علاقمندان منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) خیابانهای منتهی به نمایشگاه ، درب های اصلی ورود به شبستان ها و غرفه ها و بخش های مختلف به نمایش در آمده است.
برای دانلود اینجا را کلیک کنید
کد مطلب : 198606

موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اعلام نام‌ روزهای نمایشگاه کتاب
دو شنبه 8 ارديبهشت 1393 ساعت 19:22 | بازدید : 266 | نویسنده : ? | ( نظرات )

روزهای برپایی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نام‌گذاری شدند. در هر 10 روز برگزاری این رویداد فرهنگی نخبگان مربوط به عنوان نامگذاری شده از نمایشگاه بازدید خواهند کرد.اعلام نام‌ روزهای نمایشگاه کتاب/ حضور متفاوت نخبگان علمی و فرهنگی

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از دهم اردیبهشت‌ماه به‌مدت 10 روز میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود. هرکدام از روزهای برپایی این رویداد عظیم فرهنگی با عنوان ویژه‌ای نامگذاری شده که به شرح زیر است:

چهارشنبه (10 اردیبهشت‌ماه) روز «هنر، رسانه و نشر»، پنج‌شنبه (11 اردیبهشت‌ماه) روز «گفتمان رهبری (اقتصاد و فرهنگ، الگوی اسلامی ایرانی ـ پیشرفت)»، جمعه (12 اردیبهشت‌ماه) روز «علوم تربیتی، اخلاق و روان‌شناسی، زنان و خانواده»، شنبه (13 اردیبهشت‌ماه) روز «کتاب‌پژوهان و کتابداران»، یکشنبه (14 اردیبهشت‌ماه) روز «قرآن، علوم اسلامی و طلاب اهل قلم»، دوشنبه (15 اردیبهشت‌ماه) روز «تاریخ، جغرافیا و علوم اجتماعی»، سه‌شنبه (16 اردیبهشت‌ماه) روز «تولید علم، علوم پایه و فنی ـ مهندسی»، چهارشنبه (17 اردیبهشت‌ماه) روز «زبان و ادب فارسی، ترجمه و زبانشناسی»، پنج‌شنبه (18 اردیبهشت‌ماه) روز «فلسفه، کلام و دین‌پژوهی»، جمعه (19 اردیبهشت‌ماه) روز «شهدای اهل قلم و دفاع مقدس» و شنبه (20 اردیبهشت‌ماه) روز «کودک و نوجوان»

در هر روز از برپایی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، تعدادی از نخبگان علمی مرتبط با نام روزها با مدیریت و راهنمایی سرگروه‌های ویژه از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید و در نشست‌های تخصصی شرکت خواهند کرد. (این نخبگان پیش از برپایی نمایشگاه، از سوی مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی، علمی و اهل قلم با ارسال کارت ویژه‌ای، برای حضور در نمایشگاه دعوت می‌شوند.)

سرگروه‌ها برای برنامه ریزی روزها عبارتند از: مسعود معینی‌پور، حجت‌الاسلام علیزاده، داریوش مطلبی و مجید غلامی جلیسه، حسین اسدی، حبیب‌الله اسماعیلی، محمد حسن‌زاده، احسان عباسلو و مرآت‌نیا، مالک شجاعی جشوقانی، علی آقاغفار و همچنین سیدعلی کاشفی خوانساری.


موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


حضور نشر دانشگاهی با هزار جلد کتاب در نمایشگاه
دو شنبه 8 ارديبهشت 1393 ساعت 19:20 | بازدید : 262 | نویسنده : ? | ( نظرات )

مرکز نشر دانشگاهی، با یک‌هزار جلد کتاب در حوزه‌های علوم‌انسانی،‌ علوم پایه،‌ فنی مرکز نشر دانشگاهی با یک‌هزار جلد کتاب، شامل 40 عنوان کتاب چاپ نخست و بیش از 200 عنوان تجدید چاپ در موضوعات علوم‌اجتماعی،‌ فنی و مهندسی،‌ هنر و معماری، ‌کشاورزی و علوم پایه در نمایشگاه کتاب حضور خواهد داشت. حضور نشر دانشگاهی با هزار جلد کتاب در نمایشگاه

بررسی زیباشناختی کتب علوم انسانی
وی با اشاره به برنامه‌های مرکز نشر دانشگاهی در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: 14 اردیبهشت‌ماه، نشستی با موضوع «بررسی محتوایی و زیبایی‌شناختی کتب دانشگاهی در حوزه علوم‌انسانی» با حضور بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی،‌ بهمن حاجی‌پور، رییس مرکز نشر دانشگاهی و دکتر مریم لاری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و فرهنگستان هنر، به‌عنوان سخنران اصلی، در سرای اهل قلم برگزار خواهد شد. 

 آثار پرفروش
مطهری، درباره پیش‌بینی فروش آثار مرکز نشر دانشگاهی در نمایشگاه بیست و هفتم کتاب گفت: به احتمال زیاد آثار چاپ نخست و کتاب‌هایی مانند «پنج استاد»،‌ «تاریخ تحلیلی اسلام»، «غلط ننویسیم»، «رو‌سازی راه»، «تعارض قوانین»، مجموعه سه جلدی «حساب دیفرانسیل و انتگرال» و «مقدمه‌ای بر نظام نوآوری (رویکرد گسترده)» با استقبال مخاطبان روبه‌رو خواهند شد.

مرکز نشر دانشگاهی، از سال 1359 فعالیت خود را با نام «کمیته ترجمه و تالیف و تصحیح کتاب‌های دانشگاهی» آغاز کرده است. این مرکز تاکنون نزدیک به یک‌هزار و 500 عنوان کتاب و بیش از 500 جلد مجله تخصصی منتشر کرده است.و مهندسی و هنر و معماری، در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا می‌کند.


موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رمان «آه با شین» روایتی از زندگی یک مبارز انقلابی از دهه 20 الی 90 است که بعد از رمان «شاه بي شين» ر
دو شنبه 8 ارديبهشت 1393 ساعت 19:18 | بازدید : 284 | نویسنده : ? | ( نظرات )

رمان «آه با شین» روایتی از زندگی یک مبارز انقلابی از دهه 20 الی 90 است که بعرمان «آه با شین» نوشته محمدکاظم مزيناني که چندی پیش طی مراسمی با حضور جمعی از نویسندگان و اهالی فرهنگ در تالار مهر حوزه هنری رونمایی شد، توسط انتشارات سوره مهر چاپ و روانه بازار کتاب شده است.قبله عالم عادت داشت از پنجره، حمام زنانه را سياحت کند/ بخشي از «آه با شین»

داستان این رمان  درباره فعالیت یک مبارز انقلابی چپ با فضای فکری کمونیستی است که از دهه 20 شمسی و بدو تولد شخصیت اصلی داستان آغاز می‌شود و تا سال 90 ادامه دارد. در این رمان به نوعی به تناقضات و تفاوت‌های نسلی بین شخصیت اصلی و فرزندش اشاره شده است.

در بخشی از این رمان می‌خوانیم:
دکتر می‌گوید: «دویست و پنجاه...» و ناگهان پرتاب می‌شوی به طرف سقف ... «سیصد و پنجاه ...» و این بار بیشتر و بالاتر ... «چهارصد و پنجاه ...» و ناگهان سکوت ... سکون ... آرامش ... و موجی از الکتریسیته و گرما بدنت را فرا می‌گیرد و به سبکی یک پر فرود می‌آیی روی تخت و آرام می‌گیری. انگار ناغافل از منار سلجوقی شهرتان پائین افتاده‌ای. نیروی وحشتناک جاذبه و فشار خرد کننده زمان، به جسمت فشار می‌آورد. حس می‌کنی که دوباره به قلمروی زندگی برگشته‌ای؛ به دنیای ساعت‌هایی که تا نگاهشان می‌کنی به زمان گذشته پیوسته‌اند و تقویم‌هایی که پیاپی کهنه و بی‌مصرف می‌شوند، دنیایی که با اولین تنفس در آن روند مرگ آغاز می‌شود، دنیایی که در آن انسان هر لحظه سلول مرده به خاک پس می‌دهد و ذره ذره اقساط خود را می‌پردازد و در نهایت با مرگ خود، بدهی‌اش را به زمین یکجا مستهلک می‌کند.

بوی غم‌انگیز بیمارستان در مشامت می‌پیچد و تازه موقعیت خود را درمی‌یابی. سینه‌ات به خاطر شوک برقی درد می‌کند. حال مسافری را داری که به دلیل بسته شدن راه به ناچار به خانه برگشته باشد. با وارد آمدن شوک الکتریکی قدرت شنوایی و بویایی‌ات چند برابر شده. صدای جریان آب را از میان لوله‌های دستشویی می‌شنوی ... صدای غرغر شکم پرستاری که سرمت را تنظیم می‌کند ... صدای حمام عمومی ... دولچه‌ها و تشت‌ها ... زن‌ها و بچه‌ها ... بوی صابون سر کف ... صدر ... حنا و نا و گندنا!

شاباجی و خانم‌خانم‌ها و تاجی و ته‌تغاری و سکینه، قدیفه و لگن مسی و سفیدب و کیسه و لیف ... حمام چهار، پنج ساعته، برای پوست انداختن زن‌ها، مثل ملکه مارها ... پوستی نو، لطیف و خوشبو که بعد از دو سه روز کهنه می‌شد. به قول خانم‌خانم‌ها: «حمامی که آدم توی آن چرکش درنیاید و پوست نیندازد حمام نیست، سردابه است.»

زن حمامی نگاهی به ته‌تغاری انداخت و لب گزید؛ یعنی اینکه این پسر به سن هشدار رسیده. اما به احترام سالارها چیزی نگفت. یکی یکی لخت شدند، لنگ بستند و رفتند میان حمام؛ فضایی ماورایی و غیر زمینی و متعلق به از ما بهتران که همه چیز در آن اغراق شده به نظر می‌رسید. صداها تاب می‌خوردند و بعد از اصابت به در و دیوار، از نورگیر عرق کرده وسط گنبد بیرون می‌جستند. نوری که از نورگیر سبز و عرق کرده روی سقف به داخل می‌تابید، به شکلی حساب شده در حمام پخش می‌شد، از زاویه‌های مختلف، و به اندام‌ها حالتی اثیری و اسرارآمیز می‌بخشید.

زن‌ها خیس و آب چکان از خزینه بیرون آمدند. سینی‌های مسی را وارونه روی زمین گذاشتند و خانم‌خانم‌ها و تاجی روی آن‌ها نشستند. شاباجی بافه گیس خانم‌خانم‌ها را باز کرد و مشغول شست‌وشور شدند. ته‌تغاری نشسته بود روی سکو و محو آن نمایش دلپذیر بود که پیرزن دلاک چشم غره‌ای به او رفت و چیزی گفت و همه زدند زیر خنده. تاجی گفت: « این طایفه همه‌شان همینطوری‌اند. اصلا انگار بالغ از شکم مادر بیرون می‌آیند.»

آب تشت دلاک ناگهان صدای خنده زن‌ها را شست و برد و ریخت در چاهک وسط حمام. شاباجی دست ته‌تغاری را گرفت و او را برد به طرف خزینه. اگر دستش را نمی‌گرفت، حتما زمین می‌خرد. کف‌پوش حمام لیز بود؛ یک نوع لیزی گناه آلود، و آب خزینه چرب و سنگین، پر از ذرات معلق، یا لایه‌ای چربی، اواع افزودنی‌های مجاز و غیر مجاز. ته‌تغاری به سختی در آب خزینه فرو رفت و غوطه‌ای خورد و دوباره با شاباجی برگشت به سمت زن‌ها. شرمش می‌آمد به دختر او، سکینه، نزدیک شود. به شکل تندیسی مقدس به او نگاه می‌کرد. می‌دانست که با آن زن‌ها فرق دارد. اما چیزها را نمی‌فهمید. باید بیست و پنج سال طول می‌کشید تا می‌فهمید که محرمانه بودن یک بدن و نامحرمی چقدر با هم فرق دارند.

خانم‌خانم‌ها، همانطور که شاباجی پیه به تنش می مالید، گفت: « حالا ته‌تغاری من که یک بچه است؛ اما این چیزها میان این طایفه ارثی است. خودم یک بار از شازده شنیدم که می‌گفت قبله عالم عادت داشته که از پنجره نارنجستان، که به حمام قصر باز می‌شده، سیر و سیاحت کند. فکرش را بکنید؛ زن‌های شاه و یک مشت کلفت و کنیز لخت و عور در حمام مشغول شست و شور بودند که یک هو ملتفت می‌شدند که مرتیکه سبیل کلفتی از پنجره چشم چرشان می‌کند ... چه حالی پیدا می‌کرده‌اند بیچاره‌ها! آقا آن همه زن در حرمسرا داشته‌اند و باز آنطور ... استغفرالله!» تاجی گفت: «پنجره حمام را میان نارنجستان باز می‌کردند تا رطوبت بپیچد آنجا و نارنج‌های آقا خوب قد بکشند و به بار بنشینند؛ بس که نارنج خوبشان بوده جناب همایونی!»

خندیدند. لُغُز گفتند و لغز پراندند. از سر حمام انار دان شده آوردند و خوردند. شامی کباب لای نان گذاشتند و گاز زدند. ترشی بادمجان هم خوردند تا جلوی سرگیجه‌شان را در حمام چند ساعته بگیرد. بعد، همانطور که مشغول کیسه کشیدن بودند، با زن‌های دیگر گل گفتند و گل شنیدند و حمام را گذاشتند روی سرشان. ته‌تغاری کنجکاوانه نگاهشان می‌کرد. با رفتارش به همه فهمانده ود که دیگر عقل‌رس شده و نباید پایش را به حمام زنانه بگذارد.

پوست سمج و مغرور خانم‌خانم‌ها زیر کیسه دلاک، سرخ و سفید می‌شد و سلول‌های مرده و یاخته‌های معدوم به زمین می‌ریختند. پیرزن داک با دست‌های لاغر و سیاهش در جوش و تقلا بود تا فاصله غم‌انگیز بین ایام دل‌پذیری و پیری خانم‌خانم‌ها را از بین ببرد، چرک آن همه سال کینه و نفرت را لوله و فیتیله کند و به زمین بریزد. و چه اصرار غم‌انگیزی داشت خانم‌خانم‌ها برای نو شدن و پاکیزه ماندن، درحالیکه سال‌ها بود که شازده حتی نیم نگاهی به او نینداخته بود.

پیرزن دلاک دست بردار نبود. چین و چروک‌های بدن خانم خانم‌ها انگار جان داشتند و مثل کرم‌های خاکی وول می‌خوردند و می‌خواستند برگردند زیر خاک. اما ته‌تغاری دلش بیشتر برای پیرزن دلاک می‌سوخت و به این فکر می‌کرد که، پی چه کسی بدن خود او را چرک می‌کند؟

دستگاهی که به تو وصل شده مدام نق و نوق می‌کند. صدایی ملایم پوستت را نوازش می‌دهد. این صدا چقدر شبیه صدای مادر توست!
- آقای دکتر، این بیمار نیازی به آنژیو نداره؟
«این» را جوری بر زبان می‌آورد که گویی درباره تکه‌ای سنگ حرف می‌زند. صدای مردانه‌ای جواب می‌دهد: «فکر نمی‌کنم، بایدببینیم قلبش به داروها چه واکنشی نشان می‌ده.»
- خوشکل کردی خانم، بهت می‌آد.
دست پرستار داغ می‌شود. احتمالمی‌دهی که موهایش را رنگ کرده و یا لنزی چیزی گذاشته باشد. شاید هم خودش را برنزه کرده باشد.
پرستار درجه تب را می‌چپاند توی دهان تو و با تمام گوشت و پوستش می‌خندد. اصلا به حساب نمی‌آورند. نه انگار که یک آدم اینجا خوابیده. اگر می‌دانستید که این بیمار به ظاهر بدحال از طایفه سالارهاست، حتما در رفتارشان تجدید نظر می‌کردند...

د از رمان «شاه بي شين» روانه بازار نشر شده است.


موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روزبزرگداشت شيخ بهايی
چهار شنبه 3 ارديبهشت 1393 ساعت 12:40 | بازدید : 418 | نویسنده : ? | ( نظرات )

 

روزبزرگداشت شيخ بهايی,شیخ بهایی,زندگی نامه شیخ بهایی,بیوگرافی شیخ بهایی

روزبزرگداشت شيخ بهايی


روزبزرگداشت شيخ بهايی

سوم اردیبشهت ماه، مصادف است با روز بزرگداشت شیخ بهایی.

بهاءالدین محمد بن‏ حسین عاملی، معروف به شیخ بهائی (۸ اسفند ۹۲۵ خورشیدی، بعلبک - ۸ شهریور ۱۰۰۰ خورشیدی، اصفهان) دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری است که در فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت و سرآمد دوران خود بود.از شيخ بهايی در حدود ۹۵ کتاب و رساله  در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است.

به پاس خدمات شيخ بهايی به علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ را به نام او سال «نجوم و شیخ بهایی» نامگذاری کرد.

 

شيخ بهايی،این عالم و دانشمند بزرگ شیعه، در بعلبک متولد شد. شيخ بهايی دوران کودکی را در جبل عامل در ناحیه شام و سوریه در روستایی به نام «جبع» یا «جباع» زیست، او از نژاد «حارث بن عبدالله اعور همدانی» بوده‌است (از شخصیت‌های برجسته آغاز اسلام، متوفی به سال ۶۴ خورشیدی). خاندان شيخ بهايی از خانواده‌های معروف جبل‌عامل در قرن دهم و یازدهم خورشیدی بوده‌اند. پدر شيخ بهايی از شاگردان برجسته شهید ثانی بوده است.

 

 

روزبزرگداشت شيخ بهايی,شیخ بهایی,زندگی نامه شیخ بهایی,بیوگرافی شیخ بهایی

روزبزرگداشت شيخ بهايی

 

محمد ۱۳ ساله بود که پدرش عزالدین حسین عاملی به خاطر اذیت شیعیان آن منطقه توسط دولت عثمانی از یک سو و دعوت شاه طهماسب صفوی برای حضور در ایران، به سوی ایران رهسپار گردید و چون به قزوین رسیدند و آن شهر را مرکز دانشمندان شیعه یافتند، در آن سکنا گزیدند و بهاءالدین به شاگردی پدر و دیگر دانشمندان آن عصر مشغول شد. وقتی او ۱۷ ساله بود (۹۷۰ ق)، پدرش به شیخ‌الاسلامی قزوین به توصیه شیخ علی منشار از سوی شاه طهماسب منصوب شد. ۱۴ سال بعد، در ۹۸۴ قمری، پدر شيخ بهايی برای زیارت خانه خدا از ایران خارج شد اما در بحرین فوت کرد.

شخصیت علمی و ادبی و اخلاق و پارسای شيخ بهايی باعث شد تا از ۴۳ سالگی شیخ‌الاسلام اصفهان شود و در پی انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان (در ۱۰۰۶ قمری)، از ۵۳ سالگی تا آخر عمر (۷۵ سالگی) منصب شیخ‌الاسلامی پایتخت صفوی را در دربار مقتدرترین شاه صفوی، عباس اول برعهده داشته باشد.

شيخ بهايی در فاصلهٔ سال‌های ۹۹۴ ق تا ۱۰۰۸ ق سفرهایی چند به خارج از قلمروی صفویه داشت.این سفرها برای زیارت، سیاحت، دانش‌اندوزی و همچنین به گفته برخی مورخان به سفارت سیاسی بوده است. مکه، مصر و شام از جمله مقصد این سفرها بوده است.

شيخ بهايی در سال ۱۰۰۰ خورشیدی در اصفهان درگذشت و بنابر وصیت خودش جنازه او را به مشهد بردند و در جوار مقبرهٔ علی ابن موسی الرضا جنب موزه آستان قدس دفن کردند. هم‌اکنون قبر وی بین مسجد گوهرشاد و صحن آزادی و رواق امام خمینی در یکی از رواق‌ها که به نام خودش معروف می باشد است.

از او آثار زیادی بر جای مانده است. بر اساس پژوهشی، آثار شیخ بهایی، بالغ بر ۹۵ کتاب و رساله‌است. برخی از نویسندگان نیز آثار او را ۱۲۰ عنوان ذکر کرده‏اند.


موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سهم دختران در ادبیات کودک کدام است
دو شنبه 1 ارديبهشت 1393 ساعت 12:6 | بازدید : 317 | نویسنده : ? | ( نظرات )
سهم دختران در ادبیات کودک کدام است...
«دختران در ادبیات کودک»، عنوان کتابی پژوهشی از سیدعلی کاشفی خوانساری است. البته نویسنده به نقد فمینیستی داستان‌ها نپرداخته بلکه با توجه به این‌که دختران، نیمی از مخاطبان کتاب‌های کودک و نوجوان‌اند به بررسی سهم آنان در این‌گونه کتاب‌ها و چگونگی آن پرداخته است.

«دختران در ادبیات کودک»، عنوان کتابی پژوهشی از سیدعلی کاشفی خوانساری است. نویسنده در مقدمه کتاب به رویکردهای مختلف یک منتقد در رویارویی با یک اثر اشاره کرده و آورده: رویکرد اجتماعی، برای انان که خارج از نهاد ادبیات به بررسی آن می‌پردازند، عمدتا جدی‌ترین گرایش بوده است...رویکردی که در قرون اخیر به شکل‌های مختلف همچون جامعه‌شناسی ادبیات، نقد جامعه‌شناختی و جامعه‌شناسی متن تبلور یافته است. رویکردی که هدف این نوشته نیز در چهارچوب آن می‎‌گنجد.


موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اول اردیبهشت؛ روز سعدی
دو شنبه 1 ارديبهشت 1393 ساعت 12:3 | بازدید : 289 | نویسنده : ? | ( نظرات )

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.

تاریخ ولادت سعدی به قرینه ی سخن او در گلستان در حدود سال 606 هجری است. وی در آغاز گلستان چنین می گوید:

«یک شب تأمل ایام گذشته می کردم و بر عمر تلف کرده تأسف می خوردم و سنگ سراچه دل را به الماس آب دیده می سفتم و این ابیات مناسب حال خود می گفتم:

در اقصای عالم بگشتم بسی      به سر بردم ایام با هر کسی

تمتع به هر گوشه ای یافتم        ز هر خرمنی خوشه ای یافتم

چو پاکان شیراز خاکی نهاد        ندیدم که رحمت بر این خاک باد

تولای مردان این پاک بوم برانگیختم خاطر از شام و روم

دریغ آمدم زان همه بوستان       تهیدست رفتن سوی دوستان

به دل گفتم از مصر قند آورند       بر دوستان ارمغانی برند

مرا گر تهی بود از قند دست       سخن های شیرین تر از قند هست

نه قندی که مردم به صورت خورند         که ارباب معنی به کاغذ برند»

به تصریح خود شاعر این ابیات، مناسب حال او و در تأسف بر عمر از دست رفته و اشاره به پنجاه سالگی وی سروده شده است و چون آنها را با دو بیت زیر که هم در مقدمه گلستان من باب ذکر تاریخ تألیف کتاب آمده است:

هر دم از عمر می رود نفسی    چون نگه می کنم نمانده بسی

ای که پنجاه رفت و در خوابی     مگر این پنج روز دریابی

خجل آن کس که رفت و کار نساخت      کوس رحلت زدند و بار نساخت

خواب نوشین بامداد رحیل        بازدارد پیاده را زسبیل...

قیاس کنیم، نتیجه چنین می شود که در سال656 هجری پنجاه سال یا قریب به این از عمر سعدی گذشته بود.

 

سعدی در شیراز در میان خاندانی که از عالمان دین بودند ولادت یافت. دولتشاه می نویسد که: «گویند پدر شیخ ملازم اتابک بوده» یعنی اتابک سعدبن زنگی، و البته قبول چنین قولی با اشتغال پدر سعدی به علوم شرعیه منافات ندارد. سعدی از دوران کودکی تحت تربیت پدر قرار گرفت و از هدایت و نصیحت او برخوردار گشت؛ ولی در کودکی یتیم شد و ظاهراً در حضن تربیت نیای مادری خود که بنابر بعضی اقوال مسعود بن مصلح الفارسی پدر قطب الدین شیرازی بوده، قرار گرفت و مقدمات علوم ادبی و شرعی را در شیراز آموخت و سپس برای اتمام تحصیلات به بغداد رفت. این سفر که مقدمه ی سفرهای طولانی دیگر سعدی بود، گویا در حدود سال 620 هجری اتفاق افتاده است؛ زیرا وی اشاره ای دارد به زمان خروج خود از فارس در هنگامی که جهان چون موی زنگی در هم آشفته بود.

سعدی بعد از این تاریخ تا مدتی در بغداد به سر برد و در مدرسه ی معروف نظامیه ی آن شهر به ادامه تحصیل پرداخت. چند سالی را که سعدی در بغداد گذراند باید به دوران تحصیل و کسب فیض از بزرگترین مدرسان و مشایخ عهد، تقسیم کرد و گویا بعد از طی این مراحل بود که سفرهای طولانی خود را در حجاز و شام و لبنان و روم آغاز کرد و بنا به گفتار خود در اقصای عالم گشت و با هر کسی ایام را به سر برد و به هر گوشه ای تمتعی یافت و از هر خرمنی خوشه ای برداشت.

سفری که سعدی در حدود سال 620 آغاز کرده بود مقارن سال 655 با بازگشت به شیراز پایان یافت. وفات سعدی را در مآخذ گوناگون به سال های 690-691-694و695 نوشته اند.

نکته مهمی که درباره سعدی قابل ذکر است، شهرت بسیاری است که در حیات خویش حاصل کرد. پیداست که این موضوع در تاریخ ادبیات فارسی تا قرن هفتم هجری تازگی نداشت و بعضی از شاعران بزرگ مانند ظهیر فاریابی و خاقانی در زمان حیات خود مشهور و در نزد شعرشناسان عصرشان معروف بودند. اما گمان می رود که هیچ یک از آنان در شهرت میان فارسی شناسان کشورهای مختلف از آسیای صغیر گرفته تا هندوستان، در عهد و زمان خود، به سعدی نرسیده اند و اینکه او در آثار خویش چند جا به شهرت و رواج گفتار خود اشاراتی دارد، درست و دور از مبالغه است.

 

از جمله شاعران استاد در عصر سعدی که در خارج از ایران می زیسته اند یکی امیر خسرو است و دیگر حسن دهلوی که هر دو از سعدی در غزل های خود پیروی می کرده اند و امیر خسرو از اینکه در «نوبت سعدی» جرأت شاعری می کرد خود را ملامت می نمود.

آثار سعدی به دو دسته ی آثار منظوم و آثار منثور تقسیم می شود. آثار منثور وی خاصه شاهکارش گلستان، دارای هشت باب است:

به نام خداوند جان آفرین        حکیم سخن در زبان آفرین

خداوند بخشنده دستگیر         کریم خطا بخش پوزش پذیر

عزیزی که هر کز درش سر بتافت        به هر در که شد هیج عزت نیافت

سر پادشاهان گردنفراز به درگاه او بر زمین نیاز

نه گردنکشان را بگیرد به فور    نه عذرآوران را براند به جور

و گر خشم گیرد ز کردار زشت   چو باز آمدی ماجرا در نوشت

اگر با پدر جنگ جوید کسی       پدر بی گمان خشم گیرد بسی

و گر بنده چابک نباشد به کار     عزیزش ندارد خداوندگار

و گر بر رفیقان نباشی شفیق    به فرسنگ بگریزد از تو رفیق

و گر ترک خدمت کند لشکری     شود شاه لشکر کش از وی بری

دو کونش یکی قطره از بحر علم گنه بیند و پرده پوشد به حلم

ادیم زمین سفره عام اوست      بر  این خوان یغما چه دشمن چه دوست

اگر بر جفاپیشه بشتافتی          که از دست قهرش امان یافتی؟

بری ذاتش از تهمت ضد و جنس غنی ملکش از طاعت جن و انس

پرستار امرش همه چیز و کس  بنی آدم و مرغ  و مور و مگس ...

در رأس آثار منظوم سعدی یکی از شاهکارهای بلا منازع شعر فارسی قرار دارد که در نسخ کهن، کلیات "سعدی نامه" نامیده شده و بعدها به "بوستان" شهرت یافته است. این منظومه در اخلاق و تربیت و وعظ و تحقیق است در ده باب: 1- عدل 2- احسان 3- عشق  4- تواضع  5- رضا  6- ذکر 7- تربیت  8- شکر 9- توبه 10- مناجات

 

تاریخ اتمام منظومه گلستان را سعدی بدینگونه آورده است:

به روز همایون و سال سعید     به تاریخ فرخ میان دو عید

ز ششصد فزون بود و پنجاه و پنج         که پر دُر شد این نامبردار گنج

و بدین تقدیر کتاب در سال 655 هجری به اتمام رسید اما تاریخ شروع آن معلوم نیست و تنها از فحوای سخن گوینده در آغاز منظومه معلوم می شود که آن را پیش از بازگشت، به فارسی سرود.

آثار دیگر سعدی قصائد عربی است که حدود هفتصد بیت مشتمل بر معنای غنائی و مدح و نصیحت است و قصائد فارسی او که در موعظه و نصیحت و توحید و مدح پادشاهان و رجال دوره ی او می باشد.

 

شهرتی که سعدی در حیات خود به دست آورد بعد از مرگ او با سرعتی بی سابقه افزایش یافت و او به زودی به عنوان بهترین شاعر زبان فارسی و یا یکی از بهترین و بزرگترین شعرای درجه اول زبان فارسی شناخته شد و سخن او حجت فصحا و بلغای فارسی زبان قرار گرفت. این اشتهار سعدی معلول چند خاصیت در اوست: نخست آنکه وی گوینده ای است که زبان فصیح و بیان معجزه آسای خود را تنها وقف مدح و یا بیان احساسات عاشقانه و امثال این مطالب نکرد بلکه بیشتر، آن را به خدمت ابناء نوع گماشت و در راه سعادت آدمیزادگان و موعظه آنان و علی الخصوص راهنمائی گمراهان به راه راست، به کار برد و در این امر از همه شاعران و نویسندگان فارسی زبان موفق تر و کامیاب تر بود. دوم آنکه وی نویسنده و شاعری با اطلاع و جهاندیده و سرد و گرم روزگار چشیده بود و همه تجاربی را که در زندگانی خود اندوخته بود، در گفتارهای خود برای صلاح کار همنوعان بازگو کرد تا در هدایت آنان به راه راست موفق تر باشد. سوم آن که وی سخن گرم و لطیف خود را در نظم و نثر اخلاقی و اجتماعی خویش همراه با امثال و حکایات دلپذیر که جالب نظر خوانندگان باشد بیان کرد و آنان را تنها با نصایح خشک و مواعظه ملال انگیز از خود نرنجانید. چهارم آنکه وی در مدح و غزل، هر دو راهی نو و تازه پیش گرفت، در مدح، بیان مواعظ و اندیشه های حکیمانه ی خود را از جمله مبانی قرار داد و در غزل و اشعار غنائی خویش هم هر جا که ذوق او حکم کرد از تحقیق و بیان حکم و امثال غفلت نورزید. پنجم آنکه سعدی در عین وعظ و حکمت و هدایت خلق، شاعری شوخ و بذله گو و شیرین بیان است و در سخن جد و هزل خود آنقدر لطایف به کار می برد که خواننده خواه و ناخواه مجذوب او می شود و دیگر او را رها نمی کند. ششم آنکه وی در گفتار خود از بسیاری مثل های فارسی زبانان که از دیرباز رواج داشت استفاده کرده و آنها را در نظم و نثر خود گنجانده است و علاوه بر این، سخنان موجز و پرمایه و پر معنای او گاه چنان روشنگر افکار و آرمان های جامعه ایرانی و راهنمای زندگانی آنان افتاده است که به صورت سایر امثال در میان مردم رایج شده و تا روزگار ما، خاص و عام، آنها را در گفتارها و نوشته های خود به کار برده اند.


موضوعات مرتبط: , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 410
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 14

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 185
:: باردید دیروز : 1954
:: بازدید هفته : 2554
:: بازدید ماه : 5987
:: بازدید سال : 7742
:: بازدید کلی : 236269